ΚΑΤΟΙΚΙΑ ΤΟΥ ΟΡΙΖΟΝΤΑ – ΠΑΡΑΘΕΡΙΣΤΙΚΗ ΚΑΤΟΙΚΙΑ ΣΤΗΝ ΕΥΒΟΙΑ – 2009
Βασίλης Γκικαπέππας – Αρχιτέκτων
10 ΒΡΑΒΕΙΟ ΚΑΛΥΤΕΡΗΣ ΜΕΛΕΤΗΣ ΑΠΟ ΤΟΝ STEVEN HOLL ΚΑΙ TON FINN GEIPEL ΒΡΑΒΕΙΑ ΔΟΜΕΣ 2011 |
Μια γραμμική χάραξη σημαδεύει το έδαφος και ευθυγραμμίζεται στη θέα. Αξιώνει την προστασία του βορείου ανέμου. Ορίζει μια συνθετική γραμμή, που πάνω της αρθρώνονται εναλλαγές κλειστών, ανοιχτών και ενδιάμεσων χώρων. Διαπραγματεύεται την ένταξη στον τόπο, το πώς ένα σχήμα γίνεται σώμα, με τη μονολιθικότητα του υλικού του και τις αναπνοές της μάζας του. Η κατοικία οικειοποιεί τον ορίζοντα, αυτή είναι η πρόθεση. Τον ενσωματώνει εντός ως οργανικό μέρος της, ως βιωματική εμπειρία. Τον εντάσσει, δίνοντας θέση στο περίβλημα, αυτής της φαινόμενης ακινησίας, ως μόνιμη εποπτεία. Μια οριζόντια σχισμή προβάλλει όλες τις εναλλαγές του φωτός, της ατμόσφαιρας, του καιρού, ως καθημερινό δρώμενο εσωτερικού. Έχουν διατυπωθεί πολλά, για το πώς και το γιατί το κατακόρυφο άνοιγμα μετατράπηκε σε οριζόντιο. Πώς η απόσταση και το βάθος μετατρέπουν το γεωγραφικό χώρο σε μέρος της κατοικίας, σε οθόνη, σε καθαρή επιφάνεια. Πώς μετατρέπεται ο χώρος σε χρόνο και πώς τελικά ο χρόνος κυριολεκτικά επιφανειοποιείται. Η κίνηση επιμηκύνει τη δράση, γραμμώνει το χώρο, προτείνει συμπεριφορές. Προσδιορίζονται οι θέσεις και οι στάσεις, σε αυτό που διαρκεί και σε αυτό που είναι προσωρινό, εκθέτοντας σε σκηνή, τη θέα. Μέσω του σώματος τοποθετούμαστε, εδώ και στον κόσμο. Ο πολιτισμός δεν αντιστοιχεί σε αντικείμενα και αναπαραστάσεις, αλλά και σε σωματικές διαδικασίες πρόσληψης, απόλαυσης και ευδαιμονίας. Οφείλουμε την προστασία του σώματος και την ενεργοποίηση των αισθήσεων, οφείλουμε τη διαφύλαξη του ίχνους. Η χάραξη του τείχους συντονίζεται με το μετωπικό άνοιγμα σχισμή. Συνηχούν για να προετοιμάσουν τη διαμονή, άλλοτε ως σκηνή – pontium, που τελείται μια δράση και αντίστροφα ως θέση εποπτείας του κόσμου του ορίζοντα. Ρόλοι εναλλασσόμενοι.
f | in | p | yt | g+ | © 2024 |